Sommerferie på budget

SÅ er bilen pakket.

I foråret lavede jeg en forespørgsel på Instagram om hvor man kunne holde ferie i Danmark og der kom næsten kun foreslag op med byer i Jylland. Vores tanke var at køre rundt til flere forskellige byer. Sådan blev det ikke.

To årsager:

1.) Vi har et barn, der ikke håndterer skift særlig godt.

2.) Vi skal lave køkken i sensommeren og det kræver lidt knaster at bygge…sååå sommerferie “on budget” it is.

Vi har 3 ugers fælles ferie, den første uge var vi væk, den anden staycation, som blev lidt anderledes, da min mand jo blev syg med meningitis og den tredje (i næste uge) er Viggo på spejderlejr og vi har ikke lagt planer for vi andre tre skal lave.

Sommerferie på budget

Sådan en sommerferie på budget giver sine begrænsninger.

Vi udelukkede hurtigt de dyre broer der kan krydses og kiggede nærmere på et sted her på Sjælland og i “nærheden”.

Helt praktisk åbnede jeg Google tastede “overnatning strand børn Sjælland”, så kommer Maps med et kort hvor alle steder er plottede ind og så gik jeg ellers igang med at undersøge kortet på computeren langs alle kyster heeeele øen rundt.

Jeg har brugt meget lang tid på at læse om steder, undersøge priser og læse anmeldelser.

Jeg faldt over en camping plads på Lolland, først og fremmest var det billigt samt havde mange gode anmeldelser og det fik mig til at undersøge det nærmere.

Mange camping pladser har også hytter man kan leje sig ind i og det er generelt billigere end at leje sommerhus. Vi behøver ikke meget plads, så en hytte er helt fint til vores behov, vi vil gerne være sammen og meget ude.

Kragenæs Marina Lystcamping

Det blev altså Lolland vi skulle til. Stedet er en camping plads med 2 legepladser og ligger lige på havnen og det med vandet var et krav, vi bor ikke tæt på vandet og ville gerne have lidt luft omkring os.

Hvis man har fordomme om camping pladser, kan man godt skrotte dem nu, der findes så mange skønne pladser med børneaktiviteter, strand og billig overnatning.

Smukke omgivelser lige uden for døren.

1.dag Vi ankom om eftermiddagen efter vi havde spist frokost i Maribo. Først gik vi en tur omkring vandet. Børnene fandt hurtigt ud af at der var en stor hoppepude og legede ude til 21.30 med alle de andre børn på pladsen.

I hytten.

2.dag regn, regn, regn. Med heldagsregn er det jo lidt begrænset hvad man kan lave så vi kørte til Nakskov, kiggede lidt på butikker, spise is, handlede og så tilbage igen. Da vi var tilbage tog min mand børnene med på en tur i skoven som er bag havnen i øs regnvejr. På med regntøjet op på løbecyklerne, som vi havde med hjemmefra. Det var et stort hit og trætte børn. Efter de fik tørt tøj på hyggede vi indenfor med kage og Sorte Per. Da regnen stoppede om aftenen, var børnene tilbage på hoppepuden i samme sekund.

Regn…
Gåtur på havnen da regnen endelig forsvandt.
Viggo med Dodekalitten i baggrunden.

3.dag tog vi til Knuthenborg Safari Park, som kun er 15 minutters kørsel væk. Det var en god oplevelse selvom der var maaaange mennesker! Jeg synes dog, at det er ret dyrt. Vi var kun i dyreparken, der er også en forlystelsespark, som vi ikke fortalte børnene noget om, det var rigeligt at tilbringe et par timer i dyreparken.

LYKKE!

4.dag Vi slappede af til formiddag. Drengene ville gerne på en tur sammen ud og se på vikingegravene i området, så kl.13 tog Vega og jeg færgen og 15 minutter senere stod vi på skønne Fejø! Vi cyklede en tur rundt og købte blandt andet æbler og æblemost ved nogle vejboder og 1,5 time senere tog vi færgen tilbage igen. Der er virkelig smukt på Fejø det ene idylliske bindingsværkshus efter det andet.

Det er så fedt at færgen (nærmest) er lige uden for døren og giver nemme muligheder for ture til Fejø og Femø fra morgen til sen aften. Om aftenen, mens solen var på vej ned over markerne, gik vi en tur til det smukke monument Dodekalitten, som ligger på marken lige bag campingpladsen. Det er den smukkeste tur først gennem skoven og derefter på stien gennem markerne med havet i baggrunden.

Snack foran hytten.
Hvor skal vi tage hen?
Kigger efter færgen.
Mod Fejø.

Et Fejøæble mens vi venter på færgen.
Tid til lidt vand og leg da vi var hjemme igen.

5.dag Næstsidste dag tog vi til Nybølle Strand, som lå 15-20 minutters kørsel væk. Her nød vi et par hyggelige timer. Det er en lille strand med badebro og der var kun fem andre end os. Om eftermiddagen malede vi sten som vi havde samlet på stranden.

Midt i nydningen.
Sol og Fejøæble.
Stenmaling er et sommer-must.

6.dag kl.11 skulle vi være taget hjem, men min mand var for dårlig til at rejse da han pludselig var blevet syg dagen før, så vi blev til om aftenen hvor min lillebror var så sød at tage toget ned til os og køre os hjem (jeg har ikke kørekort!). Det regnede hele sidste dag, så vi brugte det meste af tiden i den tv-stue der er på pladsen hvor børnene så tegnefilm og Viggo hyggede med sin nye ferieven Johan, mens min mand lå i hytten.

En ærgerlig slutning på en rigtig dejlig ferie. Børnene ville bestemt ikke hjem, så det er ikke udelukket, at vi kommer igen til næste år.

PLUS:

Billigt

Mange børn at lege med (+voksentid).

Stilhed, er langt væk fra by.

Ligger lige på havnen.

Masser af natur.

Færger til Fejø og Femø flere gange om dagen.

Meget søde værter på pladsen.

Pæne og nye faciliteter, fælles køkken og bad som var i top.

Knuthenborg Safari Park ligger 20 minutters kørsel væk.

Mange muligheder for smukke og hyggelige gåture.

MINUS:

Er langt væk fra by, man skal køre i 15-20min for at komme til et supermarked.

Ikke bad i hytten (koster 5kr for bad i fælleshuset som til gengæld er rigtig godt).

Stranden lige ved siden af er ikke god, meget sumpgræs og sten. Mest til at kigge på og fange krabber fra.

Camping for dummies:

Medbring alt fra dit køkken, der er rigtig fine køkkenfaciliteter, men ikke mange redskaber, bagepapir, stanniol, film, krydderier, olie osv. Du ser ikke dine børn meget, for de løber rundt og finder hurtigt venner at lege med.

PS: Jeg så ikke et eneste camping habit:-)

BUDGETTET

498,75kr pr overnatning i hytten med toilet

299kr pr dag af billeje hos one2move for en Ford Focus dertil fik vi fratrukket 10% igennem Club Matas.

I alt for 5 overnatninger (6 dage) (200kr rengøring) 2693,75kr

Billeje 6 dage 1615kr

I alt 4308,75kr

Her er lidt billeder af hytten:

Hytte nr.7

Håber i har en rigtig god sommer! I morgen sender vi Viggo afsted på spejderlejr og så skal vi finde ud af hvad vi skal lave på vores sidste feriedage.